God is stranger: What happens when God turns up?

Line Engbirk Grud har brugt noget af sommerferien på at læse Krish Kandiahs bog God is stranger. Forfatteren Krish Kandiah er ikke bange for at stille de spørgsmål, vi selv kan glemme (eller være bange for) at stille. Læs Lines overvejelser om bogen her.

Line Engbirk Grud, Viborg

”Now, I’m not one to second guess what angels have to say,

but this is such a strange way to save the world.”

 

Sådan lyder et par af linjerne i en julesang, som jeg for mange år siden faldt over ved et tilfælde. Sangen og linjerne er blevet hos mig, og hvert år i december minder de mig om, at jeg aldrig må holde op med at forundres over Bibelens fantastiske fortælling. Den påmindelse har jeg brug for. Ellers kommer jeg let til at glemme at stille spørgsmål, og hvis jeg gør det, kommer jeg let til at tænke, at evangeliet er en umærkelig størrelse, og at jeg selv kender alle svar - og så begynder min tro at få det svært.

Derfor kan jeg godt lide Krish Kandiah. Kandiah er ikke bange for at stille spørgsmål, og ofte stiller han mange af de spørgsmål, jeg selv glemmer (eller måske somme tider er bange for) at stille. Det gjorde han i bogen, ”Paradoxology”, og det gør han også i ”God Is Stranger”.

Had I been so keen to know God my Father, Lord, Friend and Saviour that I had missed the Bible’s consistent teaching that God is also other, higher, stranger?

Hvad nu hvis vi, netop fordi vi tror, vi kender Gud, ikke kender ham overhovedet?

Med disse spørgsmål slås grundtonen i bogen an.

Da Kandiah besøger en syrisk familie, der er drevet på flugt til Libanon, oplever han et behov for at genopdage the stranger parts of the Bible. The angry parts. The eccentric parts. The politically incorrect parts. The forgotten parts. The horrific stories of executions, displacement, genocide and depression - stories which sadly reflect much of the world today. Han oplever, at hans søndagsskolelærdom synes utilstrækkelig. Ikke fordi det ikke er sandt, at Gud er vores ven, vores klippe og vores faste tilflugtssted, men fordi denne forståelse ikke synes at tegne et helt billede. For når man ikke længere er tryg i sit eget hjem, når man har været nødt til at låne store summer for at kunne betale for sin søns livreddende operation, når konen er højgravid, og vinteren står for døren - så er det sandsynligt, at Gud føles mere som fjern og fremmed end som din nærmeste og bedste ven.

Kandiah peger på, at vi i Bibelens stranger parts, som han kalder dem, finder mange fortællinger, der ligner denne. Fortællinger, vi kan spejle os i, når livet ikke går som forventet. Hvor mennesker drives på flugt fra deres hjem, hvor modgangen virker uoverstigelig, og hvor Gud synes fjern, fremmed og svær at genkende.

I løbet af bogens 12 kapitler tager Kandiah os med på en vandring igennem en række af disse fortællinger. Undervejs hilser vi på Adam, Abraham, Jakob, Gideon, Naomi, David, Esajas, Ezekiel, Maria, Jesus og Kleofas; vi zoomer ind på deres møder med Gud, Den Fremmede - og jeg er med hele vejen.

Kapitel for kapitel stiller Kandiah skarpt på det væsentlige. Det gør han dygtigt, synes jeg, og på en måde, der ikke er svær at forstå. Han er fx god til at inddrage konkrete, virkelighedsnære eksempler til at illustrere sine pointer, og det virker; selv om der stadigvæk er så uendeligt meget, jeg ikke forstår, så føler jeg, at jeg, efter at have læst bogen, er blevet bragt en lille smule nærmere en forståelse af, hvem Gud er.

For måske er det en god ting, at Gud (også) er fremmed.

”God Is Stranger” er en bog, der rummer stor indsigt, men den er i lige så høj grad en bog, der rummer et stort kald: I mødet med Gud, Den Fremmede, møder vi også et kald til selv at møde de fremmede.

Guds væsen kalder på gæstfrihed, og i en verden, hvor vi allerede fra barnsben lærer at tage os i agt for fremmede, og hvor fremmeddebat er en yndet disciplin, er dette lettere sagt end gjort.

Ikke desto mindre opfordrer Kandiah os til at gribe kaldet, og jeg føler mig opmuntret til at gøre et forsøg. Jeg vil øve mig i at være mere gæstfri. Ikke fordi jeg skal, men fordi det er sådan, jeg er skabt til at være.

Køb bogen i bogcaféen på SommerOase.


Annoncer